MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH`2023

Od wielu lat w październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Tradycje Święta sięgają końca XX w., kiedy to Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (International Association of School Libriarianship – IASL) zainicjowało obchody Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych w czwarty poniedziałek października. Od 2008 roku obchodzimy w październiku Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, a poszczególne szkoły same decydują, jaką datę w październiku wybrać.

Hasło tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych brzmi:

„TU KWITNIE WYOBRAŹNIA”

Czym jest wyobraźnia?

Wyobraźnia jest  częścią  ludzkiej świadomości, zdolnością do tworzenia w myślach rozmaitych obrazów, historii – wyobrażeń. Powstają one w prawej półkuli mózgu, która odpowiada również za przechowywanie wrażeń i ujawniają się w trakcie marzeń sennych. Wyobraźnia pozwala nam poszerzać wiedzę o świecie, otwierać się na kolejne możliwości, interpretować różne zjawiska. Wspiera zadawanie pytań i uzyskiwanie na nie odpowiedzi, pomaga szukać rozwiązań różnych sytuacji. Usprawnia zdolność logicznego myślenia i uczy kreatywności. Wyobraźnię dzieli się na  twórczą i odtwórczą. Chociaż coraz częściej pojawiają się głosy, że każde wyobrażenie jest procesem twórczym, nie ma więc czegoś takiego jak odtwórcza wyobraźnia. Wyodrębnia się również:

  • wyobraźnię przestrzenną – pozwalającą kreować różne rzeczy
    w przestrzeni;
  • wyobraźnię plastyczną – pozwalającą odwzorowywać cechy przedmiotów i ludzi w sztukach artystycznych;
  • wyobraźnię kierowaną inaczej techniczną – pozwalają konstruować różne przedmioty.

Wyobraźnia a temperament

Osoby obdarzone bujną wyobraźnią to jednostki cechujące się wysoką wrażliwością, często o „romantycznym usposobieniu”. Mocno przeżywają sztukę i jej odbiór, mają wysoką zdolność współodczuwania, są wrażliwe na krzywdę innych ludzi i zwierząt. Są skryte i często introwertyczne, nie lubią zmian.

Wyobraźnia w historii

Wyobraźnia to ważny element teorii poznania w myśli filozoficznej. Już Arystoteles twierdził, że wyobraźnia to jedna z wyższych czynności psychicznych, która pozwala nam tworzyć w myślach różne formy. Określał ją jako „mimesis”, czyli zdolność do naśladownictwa i klasyfikował pomiędzy myślami a zmysłami. W epoce renesansu zaczęto podkreślać, jak ogromną rolę pełni wyobraźnia w rozwoju sztuki. Fantazję postrzegano jako niczym nieskrępowaną wolność tworzenia, która pozwalała odrzucić sztywne reguły tworzenia dzieł sztuki. W romantyzmie kontynuowano ten pogląd i uważano, że wyobraźnia odpowiada za natchnienie i zdolność kreowania w głowie różnych fikcyjnych światów. Podkreślano jej rolę w tworzeniu dzieł literackich, malarskich i sztuce jako takiej. Dziś wyobraźnię docenia się również w kontekście rozwoju społecznego i poznawczego. Psychologowie i pedagodzy zachęcają do rozwijania jej u dzieci, podkreślając, że pełni ogromną rolę w procesie wszechstronnego i kreatywnego rozwoju. Rozwój wyobraźni u dziecka można wspierać na wiele sposobów. Jednym z takich sposobów jest czytanie…

Czytanie, a rozwój wyobraźni

„Czytelnictwo” zaczyna się od kołyski, na długo przed dniem, w którym dziecko zacznie samodzielnie składać litery. Dobrze dobrane książki rozwijają jego umysł i emocje, kształtują kompetencje językowe i zakorzeniają w kulturze, a jako pięknie zaprojektowane przedmioty umożliwiają pierwsze spotkanie ze sztuką. Literatura może stać się wspaniałym przewodnikiem pomagającym młodemu „czytelnikowi” odkrywać otaczający go świat, zmusza do myślenia, do zastanawiania się, analizowania, rozbudza jego wyobraźnię i inspiruje do twórczych praktyk. Podczas czytania staramy się skupić, zrozumieć i zapamiętać wiele rzeczy, odkrywamy nowe pojęcia i miejsca. Czytając książkę staramy się sobie wyobrazić miejsce, w którym rozgrywa się akcja, bohaterów, ich mimikę, zachowanie. Oczy widzą litery, wyrazy, zdania, a mózg przemienia je na obrazy. Czytając wyobrażamy sobie w głowie miejsca, osoby, sytuacje. Niejako reżyserujemy przedstawiony w książce świat i kręcimy na jego podstawie film   we własnej głowie. To jest naprawdę niesamowita umiejętność i cudowne doświadczenie. Dzięki czytaniu potrafimy odnaleźć się w otaczającym nas świecie, szybciej zdawać sobie sprawę z różnych rzeczy, jesteśmy bardziej świadomi siebie i świata, lepiej go odbieramy i rozumiemy. Potrafimy przenieść różne sytuacje z książek do życia codziennego, zazwyczaj podświadomie, ale dzięki temu umiemy wiele rzeczy przewidzieć i z wieloma sobie poradzić. Czytanie pobudza mózg do działania, a dzięki temu więcej zapamiętujemy. Książka i czytanie sprzyjają koncentracji uwagi, relaksują i wpływają wyciszająco,  są zatem doskonałym sposobem  na ciekawe i przyjemne spędzenie czasu wolnego.

Współczesny rynek oferuje nam wiele interesujących książek, spośród których każdy może znaleźć coś tematycznie odpowiadającego jego upodobaniom i dzięki temu czytanie będzie rzeczywiście przyjemnością.

Nauczyciele bibliotekarze Zespołu Szkół Budowlanych i Plastycznych zachęcają Wszystkich do odwiedzania biblioteki nie tylko w październiku, ale  przez cały rok. W zbiorach znajdziecie nie tylko lektury, słowniki czy książki popularno – naukowe. Polecamy także współczesną literaturę obyczajową i młodzieżową, romanse, poezje, kryminały, thrillery, poradniki i wiele innych. Na wszystkich wypożyczających książkę inną niż lektura szkolna czeka słodki poczęstunek. Zapraszamy także do udziału w jesiennym Kiermaszu Książek
z Księgarnią „Tuliszków” i  zachęcamy do zapoznania się z ekspozycją książek polskich laureatów Literackiej Nagrody Nobla, która została przygotowana dla upamiętnienia 122. rocznicy przyznania tej Nagrody.